News

SZKOLENIE DLA NAUCZYCIELI ORAZ RODZICÓW
16.02.2017
13 lutego w naszym przedszkolu odbyło się szkolenie dla nauczycieli edukacji przedszkolnej oraz wczesnoszkolnej. Szkolenie poprowadziła pani Joanna Witkowska ze Stowarzyszenie Na Rzecz Dzieci Niepełnosprawnych i Autystycznych Solis Radius z Rzeszowa. Pani pedagog przygotowała dwa wykłady: „Dziecko z całościowymi zaburzeniami w szkole” oraz „Emocje: nazwać, wyrazić, zapanować”. Pani Joanna zwróciła uwagę na to jak ważne jest obserwowanie zachowań dziecka już w pierwszym roku życia. Podkreśliła też kluczową rolę nauczyciela, który często jako pierwszy dostrzega problemy czy zaburzenia u swoich wychowanków. Następnie prowadząca opowiedziała jak funkcjonuje w szkole dziecko autystyczne, z jakimi boryka się trudnościami i na czym polega praca nauczyciela asystenta. Na zakończenie pani Joanna dodała, że niezwykle istotna jest wczesna diagnoza zaburzeń rozwojowych dziecka dokonana w odpowiednich placówkach oraz systematyczna praca z dzieckiem zarówno w domu jak i w placówkach.
Drugi poruszony temat to emocje dziecka. Pani pedagog podkreśliła, że dzieci już od najmłodszych lat powinny uczyć się rozpoznawać i nazywać emocje własne oraz innych. Pomocą w tym mają służyć ich rodzice, a w późniejszym czasie nauczyciele. Pani Joanna podała przykład kilku publikacji pomocnych przy nauce wyrażania emocji, które zawierały wiele ciekawych ćwiczeń i kart obrazkowych. Następnie pani pedagog zdradziła zebranym techniki pomagające dzieciom radzić sobie z przykrymi emocjami takimi jak złość czy smutek.
Bezpośrednio po szkoleniu dla nauczycieli odbyło się szkolenie dla rodziców naszych wychowanków obejmujące te same zagadnienia autyzmu i zaburzeń u dzieci oraz emocji. Na panelu poświęconym rodzicom przedszkola pani pedagog zwróciła rodzicom uwagę na zaburzenia w zachowaniu dziecka, które powinny zaniepokoić. Uczuliła ich na szybkie reagowanie, podała możliwości pomocy, gdzie powinien się udać i jaką pomoc może uzyskać. Omówiła temat emocji, ich rozpoznawanie, wyrażanie i panowanie nad nimi. Następnie zwróciła uwagę na autorytet rodzica i konsekwencję w wychowaniu dziecka. Podczas spotkania pani pedagog przeprowadziła ćwiczenie rozpoznawania i nazywania emocji, w którym uczestniczyli rodzice. Po zakończeniu szkolenia rodzice mieli możliwość rozmowy indywidualnej z panią pedagog i z tej możliwości skorzystali.