- Dlaczego przedszkole dwujęzyczne??
Języka obcego nauczymy się lepiej, kiedy będzie on nam służył do przyswojenia sobie czegoś więcej niż jego samego (OSD BILINGUIS).
Wychowanie dwujęzyczne - w przeciwieństwie do tradycyjnych metod wczesnego nauczania języka obcego – polega na takiej organizacji procesu dydaktycznego w przedszkolu i w szkole, w której język drugi jest obok języka ojczystego dzieci, środkiem przekazu informacji, wiedzy i środkiem komunikacji.
Program kształcenia i wychowania dzieci w naszym przedszkolu opiera się na immersji częściowej (early partial immersion). W tym programie język drugi jest używany jako środek komunikacji i interakcji w przedszkolu w co najmniej 50% wszystkich sytuacji komunikacyjnych, a w pozostałych 50% sytuacjach - język ojczysty dzieci.
Nauczyciele realizują treści podstawy programowej przekazując dzieciom wiedzę w dwóch językach, polskim i angielskim.
Oprócz tego, że zapewniamy dzieciom atrakcyjną formę kształcenia, przyczyniamy się do tworzenia postaw otwartości i tolerancji godnych współczesnego Europejczyka.
Od początku funkcjonowania naszego przedszkola podejmowaliśmy wszelkie działania, które przyczyniłyby się do podniesienia jakości kształcenia, opieki i wychowania. Jednym z takich działań było nawiązanie współpracy z Państwową Wyższą Szkołą Zawodową w Krośnie. Współpraca ta bardzo szybko przyniosła wymierne korzyści. Jedną z nich jest program nauczania dwujęzycznego w naszym przedszkolu, który współtworzyli nauczyciele naszej placówki oraz nauczyciele PWSZ-u w Krośnie.
Bardzo ciekawą formą zajęć w naszym przedszkolu są zajęcia z native speakerem, który zapewnia dzieciom kontakt z żywym językiem.
Robert McGinnity ( nasz native speaker) nie zna języka polskiego, komunikuje się z dziećmi w języku angielskim. Wydawałoby się, że kontakt ten jest utrudniony. Nic bardziej mylnego. Na pierwszych zajęciach Rob bardzo szybko wszedł w łaski dzieci i już po chwili razem z nimi grał w piłkę, w gry planszowe, jak również czytał bajki po angielsku. Był szczerze zdziwiony, że dzieci rozumieją tak dużo angielskich słów. Dzieci chętnie bawiły się z Robertem w zabawy, w które bawią się przedszkolaki w Stanach Zjednoczonych.
W naszym przedszkolu w trakcie całego dnia dzieci stymulowane są do reagowania w języku angielskim poprzez zabawę, śpiew, naukę wierszyków oraz wcielanie się w role.
Takie kształcenie daje wiele radości zarówno dzieciom jak i nam, nauczycielom, stało się dla nas przygodą edukacyjną.
Wszyscy jesteśmy świadomi tego, że we współczesnym świecie posługiwanie się więcej niż jednym językiem staje się koniecznością. Patrząc w przyszłość naszych dzieci chcielibyśmy przygotować je jak najlepiej do komunikacji z drugim człowiekiem na całym świecie.
Dorota Bluj